زمان

از نظر من زمان ⏰ در زندگی به دو دسته تقسیم می شود. زمانی که طی آن هدف یا منفعتی رو دنبال می کنیم که من در اینجا آن را زمان باخود می نامم و زمان بلا تکلیفی، که به آن زمان بی خود می گویم. زمان های بی خود معمولا میان دو کار تعریف شده هستند یا قسمتی از اوقات فراغت ما را تشکیل می دهند.

شبکه های اجتماعی

از سویی شبکه های اجتماعی که در راستای بوجود آوردن شبکه ای از مخاطبان و ارتباط راحتترشان بوجود آمده اند، و هدف مشترک شان جذب و نگهداری مخاطب است. تلاش می کنند سهم بیشتری از زمان مخاطب را به خود اختصاص دهند.🤔

جالب اینجاست به لطف جمهوری اسلامی و تلاش هایش برای عدم دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی، همچنان این شبکه های اجتماعی نزد اکثر مردم محبوبیت خود را داراست، و مردم حاضر هستند تا با سختی فراوان به این شبکه ها دسترسی داشته باشند.😉

اینستاگرام

طراحان محصول اینستاگرام (و دیگر شبکه های اجتماعی) تمام تلاش خود را می کنند تا فضایی خلق کنند که مخاطبشون بیشترین زمان ممکن رو در اینستاگرام سپری کنه. و برای پیکسل به پیکسل صفحه نمایش موبایل فکر میکنند.

اتفاقی که معمولا میافته، شما برای پرداخت یک قبض موبایل رو روشن میکنید، نوتیفیکیشن اینستاگرام رو می بینید! گفتگوی ذهنی این هست تنها پست مذکور رو بررسی میکنم و میرم سراغ پرداخت قبض، اما برای پرداخت قبض دیر میشه!

مدت ها پیش استفاده از اینستاگرام رو برای خودم ممنوع کردم. چرا؟ زمان های بی خودی از زمان های باخود سو استفاده می کردند. عطش دیدن دنیا از زاویه شبکه های اجتماعی واقعا سیر نشدنی است.

یوتیوب

اما یوتیوب، از دو منظر به این موضوع می پردازم.

بنابر قانون اینرسی، ذهن و بدن (تمام اجسام) ما تمایل داره وضعیت فعلی رو حفظ کنه و طبعا بیشتر هم به تنبلی و استراحت گرایش داره تا تحرک.

یوتیوب که یه دانشگاه واقعی هست و کلی مطالب آموزشی داره،‌ تلاش میکنه تا هرچه بیشتر آنچه رو که بهش علاقه داریم به ما نمایش بده. از طرفی ذهن هم از یادگرفتن لذت می بره و این فعالیت جنبه مثبت برای ذهن پیدا میکنه.

حالا اتفاقی که میافته این هست که شما برای دیدن یک ویدیو در مورد نحوه تعمیر کردن جاروبرقی به یوتیوب مراجعه میکنید. اما همون اتفاق اینستاگرام براتون میافته و زمان های بیخودی از زمان های باخودی سو استفاده می کنند.

توییتر

توییتر عین تخمه آفتابگردون میمونه 😉. اکثر ما وقتی اولین تخمه رو میشکونیم، در چشم برهم زدنی با کوهی از پوست تخمه مواجه میشیم و کیسه خالی از تخمه! 😳 به محض اینکه اولین توییت رو میخونید، زمان از دستتون خارج میشه و نمیتونید رها کنید. تا هشداری از بیرون از دنیای توییتر دریافت کنید که زمانتون به سر رسیده.

راهکار من

اپ اینستاگرام رو حذف کردم، و دارم تلاش میکنم فعالیتم در دیگر شبکه های اجتماعی خیلی محدود باشه. به جای استفاده از گوگل و پیشنهادهایی که میده از داک داک گو استفاده میکنم، تا تنها آنچه که نیاز دارم بهم نمایش داده بشه، نه تبلیغات و محتوای پیشنهادی. وجود شبکه های اجتماعی (به خصوص اکسپلورر) کنترل نشده تمرکز رو کاهش میده، در نتیجه روی کار عمیق،‌خلاقیت و در نهایت روی خوشحالی اثر گذار خواهد بود.

و خود آگاهانه سعی می کنم وقت بیشتری در دنیای واقعی سپری کنم.

این قسمت رو در تاریخ ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲ اضافه کردم.

با استفاده از امکانات فیدخوان سعی می کنم از اخبار مطلع باشم. به وبسایتهایی که میشه رصدشون کرد که آیا خبری واقعیت داره یا نه بیشتر میتونم اعتماد کنم تا اخباری که یا باید پذیرفت یا باید زمان صرف کنی برای صحت سنجی شون.

وقتی مقاله ای رو با عنوان «نسل اول کاربران شبکه های اجتماعی دیگر جایی برای رفتن ندارند» خوندم بیشتر متوجه چرایی فرارم از شبکه های اجتماعی شدم و به علت ها و معلول های این تصمیم بیشتر پی بردم.