مقدمه

داستان زندگی ما از  سال ۱۹۸۰ تا به امروز، تغییرات بسیار گسترده تری را نسبت به هر زمان پیش از آن داشته است!

یادم هست زمانی که ما اهواز زندگی می کردیم، در فصل هایی از سال، مینی بوسی جلوی درب خانه ما می ایستاد و جمع زیادی از اقوام مهمان ما می شدند، بدون اینکه نسبت به حضورشان هیچ آگاهی از قبل داشته باشیم.

در آن زمان تنها فصل ها و شرایط آب و هوایی تعیین کننده برنامه های زندگی ما بودند.

همزمان با شروع عصر ارتباطات از سال ۱۹۸۰ در جهان و کمی بعد در ایران،‌ ابعاد زندگی اجتماعی بشر دگرگون شد. و ابعادی شکل گرفت که تا پیش از آن یا دیده نشده بود یا به اندازه کافی پرداخت نشده بودند.

اما…

شروع عصر ارتباطات

عصر ارتباطات و لزوم برقراری ارتباط از راه های مختلف، باعث می شود ارتباطات بیشتری را در طول روز تجربه کنیم و این ارتباطات بیشتر به جهت کارهایی است که می توانند تعریف شوند. اگر بخواهم این ارتباط را بیشتر توضیح بدهم، باید بگویم که مثلا در پی مکالمات ما با همکاران، دست کم سه احتمال وجود دارد:

  1. کاری تعریف می شود.
  2. ایده ای به ذهنمان می رسد، که شاید علاقه مند به اجرایی کردن آن باشیم.
  3. تجربه و درسی به ما منتقل می شود، که شاید در آینده به کارمان بیاید.

 نفس مدیریت ارتباطات از یک سو، و مدیریت وظایفی که پیرو آن تعریف می شود، باعث کاهش دغدغه های کاری ما می شود.

در این میان، از ابزارهایی برای مدیریت این حجم از کارها و تجربیات و اخبار و … استفاده می کنیم که احتمالا یکی از ویژگی های زیر را دارد:

  1. ابزاری که استفاده می کنیم نیازهای ما را پاسخگو است و با این شیوه خوشحال هستیم.
  2. از ابزارهایی به صورت پراکنده استفاده می کنیم، که قسمتی از کارها را مدیریت می کند اما با آن خوشحال نیستیم.
  3. از ابزار خاصی استفاده نمی کنیم و با توجه به اینکه پیشتر، برخی از ابزارها را تجربه کرده ایم اعتقادی به تسهیل امور از طریق آن ها نداریم.
  4. به طور کلی اعتقادی به مدیریت کارها از طریق ابزار خاصی نداریم.

ابزارها و روش هایی که در بازار مدیریت کارها رواج دارند خلاصه می شوند در:

  1. انواع سالنامه ها و تقویم ها، برای یادداشت به صورت دستی.
  2. روش های نیمه توسعه یافته استفاده از ویرایشگرهای متن ورد، و صفحه گسترده اکسل برای نوشتن رویداد ها و مدیریت وظایف.
  3. نرم افزارهای موبایل برای مدیریت کارها، با تکیه بر انواع روش های GTD و … که برخی از آن ها تحت وب هم هستند لذا شما دسترسی به کارها را در همه حال می توانید داشته باشید.

 اما شیوه پیشنهادی من برای مدیریت کارها را  می توانید در این پست مطالعه کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =